Aalsmeer, 1 oktober 2023-14 januari 2024
In samenwerking met het Flower Art Museum in Aalsmeer organiseerde de Nederlandse Vereniging voor Papierknipkunst de tentoonstelling De natuur geknipt met als thema ‘flora en fauna’, dit kon variëren van bomen tot bloemen, dieren, insecten etc.
Conservator Karina Tan over de expositie
‘Natuurtaferelen zijn altijd interessant om naar te kijken, vooral in de wetenschap dat alles is geknipt. Bovengenoemde onderwerpen kunnen als papierknipkunst in een lijst, maar ook driedimensionaal worden gepresenteerd. Met staande constructies ontstaat er een totaal andere dynamiek: installatiekunst is ineens mogelijk. Ik denk aan sokkels van ca. 100 x 100 cm, waar een fictieve papieren wereld zich kan afspelen binnen het natuurthema. Denk hierbij aan oerwouden, bossen, diversiteit aan bomen; maar ook bloemenvelden etc.
Ook klassieke bloemenschilderijen kunnen een uitdaging zijn om van tweedimensionaal een driedimensionaal papieren wereld te maken. De techniek van silhouetten zouden in een staande constructie een prachtig gestileerd en indrukwekkend beeld achterlaten. Zonder kleur, sterk in vorm.
Ook is het in het Flower Art Museum heel goed mogelijk om met een hangconstructie knipwerken (van planten of dieren) aan draden op te hangen en ze zodanig te belichten, dat er prachtige schaduweffecten ontstaan. Je kan zo bijvoorbeeld papieren vogels presenteren. Door het plaatsen van spiegels worden deze vogels ontelbare keren vermenigvuldigd, wat een prachtig effect geeft. Wij kunnen deze hangconstructies op verschillende plekken maken, waardoor de kunstenaar zijn/haar ‘eigen’ plek krijgt. Door het kleuren van de zijwanden en een spot gericht op de papierkunst verschijnt een sprookjesachtige wereld.
Op de verrijdbare wanden kunnen vele traditionele papierkunstwerken op de traditionele manier worden gepresenteerd. Niet al het werk is tenslotte geschikt voor het anders presenteren dan in een lijst. Ik denk dat het beste effect wordt bereikt als de tentoonstelling zowel ruimtelijk (3D) als tweedimensionaal werk toont. Het publiek zal dit niet verwachten en nog meer verbaasd zijn over de gebruikte technieken en de impact van papierkunst.’