Verslag 2de Papierknipfestival

Wat fijn dat de vereniging ook dit jaar weer een Pepierknipfestival voor leden en andere creatievelingen heeft georganiseerd. De locatie was zó gekozen dat een bezoek aan het festival makkelijk te combineren was met de papier-biënnale tentoonstelling in het Museum Rijswijk, 50 meter verderop. En wát een locatie: de mooie Oude Kerk in centrum Oud-Rijswijk. Het bestuur en alle vrijwilligers hebben hard gewerkt om een mooi programma aan te kunnen bieden. Er waren vele soorten workshops: voor beginners, gevorderden en speciaal voor kinderen. Zo was er onder andere ‘Maskers knippen’ door Annemiek Duyzer. Het begon bij haar met maskers knippen, maar haar creativiteit wilde méer, zoals silhouetten. Met een voorbeeld waar Annemiek met pijltjes de gemiddelde verhoudingen in een gezicht en de kniprichting aangaf, gingen de deelnemers de knipuitdaging aan. Steeds kijken-knippen en weer kijken-knippen. En als je durfde, mocht je je buurvrouw naknippen; spannend.
Andere workshops waren ‘Tulpen het hele jaar rond’ door Jeannette Peterse, ‘Omklap-festival 1’ door Ieke Bosman, ‘Omklap-festival 2’ door Annette Zijlstra, ‘Pop-ups maken’ door Willemijn Luijt, ‘Olifanten groot en klein’ door Dinie Jordaan en ‘Knippen zonder snippers’ door Paula Versnick. Hanneke Visser gaf een originele workshop ‘met letters dammen of schaken’ met een mooi spel met contrasten, waar knippen uit zwart papier zó geschikt voor is. In de vakken van een dam- of schaakbord spelen met letters. Hanneke gaf ook de workshop ‘Mandalijntjes knippen’, een succesnummer van Jantje-IV (Janna van Zuylen), die helaas verhinderd was door ziekte. Complimenten voor Hanneke die dit een dag van te voren te horen kreeg en direct bereid was de workshop over te nemen.
Voor kinderen waren verschillende workshop bedacht: ‘Een gewoon, bijzonder of fantasiedier knippen’ door Anneke van der Meij en ‘Boerderij harmonicakaart knippen’ met Anne van der Zee. Deze thema’s sloten mooi aan op die van de papier-biënnale 2024: het boek Animal Farm (dierenboerderij) van George Orwell.
Direct vanaf de opening om 11 uur stroomden de mensen binnen. Ze bekeken het programma en kozen voor een of meer workshops, een voorstelling van het mini-theater, de expositie van werken, of ze keken bij de tafel met boeken of er iets van hun gading tussen zat (de keuze was reuze). Bij de boekentafel kon je ook een button laten maken met een mooi klein knipseltje er op. Die knipsels konden worden gekozen uit twee mappen vol, allemaal gemaakt door leden van de vereniging.
Er was een tafel ingericht als ‘knipcafé’. Daar lag papier om vlaggetjes te knippen, maar de plek werd ook volop gebruikt om lekker even te zitten met een kop koffie of om je lunch te eten. Toch hingen er aan het eind van de dag heel wat vlaggetjes aan de lijn die daarvoor gespannen was.
Vanachter een speciale tafel verkocht Sietske Vernooij zelfgeschept papier, waarbij zij het maakproces ter plekke demonstreerde. Dat begint met koken van plantaardig materiaal in water met soda (dat maakt de cellulose los). Vervolgens gaat daar de staafmixer door. De waterige massa die dan ontstaat, is de basis om met een schepraam een vel papier te scheppen. Om het water uit het geschepte papier te verwijderen, gaat het in een pers. Leuk weetje: als je het papier wilt versieren met bijvoorbeeld bloemetjes moet je zorgen dat die tussen twee lagen pulp zitten. Leg je ze er los op, dan vallen ze na het persen en drogen er gewoon af, omdat er geen lijm aan te pas komt.
Ook was Myra van Papier Royaal aanwezig met werkelijk allerlei soorten papier. Handig om iets bijzonders aan te kunnen schaffen, dat je eerst even kunt ‘voelen’. En dat knippers gek zijn op papier bleek wel: er klonk vaak bij haar kraam: ‘Hier word ik zo hebberig van…’. Myra was tevreden over de verkoop, dus dat is goed nieuws voor toekomstige contactdagen.
De Japanse papierkunstenaar Yusuke Shimomura bezocht dit jaar voor het eerst Nederland. De vereniging is er trots op dat zij hem naar Rijswijk konden halen voor twee workshops onder zijn leiding. Naast allerlei felgekleurd papier om mee te werken, mocht er ook gekozen worden voor het speciale goud/zwarte papier dat op zijn verzoek gefabriceerd is. Voor hem lijkt ‘papercutting’ qua werkhouding op het kopiëren van de soetra’s; de combinatie van concentratie en geduld doet hem denken aan zenmeditatie. Voor zijn workshops kon dankbaar gebruik worden gemaakt van de atelierruimte in Museum Rijswijk. Daar konden deelnemers rustig aan een gekozen dier werken.
Voor het maken van traditionele silhouetten waren Jeanet Willems en Conny Lahnstein aanwezig. Van hun diensten werd gretig gebruik gemaakt; de prijs vormde in elk geval geen belemmering. Een mooi aandenken voor jezelf of dierbaren. Toen ik (Annemieke) een tijdje naar Conny keek hoe ze knipte, viel het mij op dat ze het papier stilhield en het schaartje draaide. Dat is anders dan dat wij allemaal hebben geleerd. Maar ja, je kunt moeilijk het model vragen om even op de kop te gaan zitten, omdat je het haar wilt knippen, dus snap ik dat je het papier rechtop blijft houden.
Andere onderdelen van deze dag waren een lezing over de bekende Nederlandse knipper Jan de Prentenknipper door Tonny Dieleman, een voordracht door Maja Houtman over de totstandkoming en inhoud van de website knipperslexicon.nl en voorstellingen met een buiktheater door Ab Vissers, altijd een hit.
Jan Peter Verhave, expert op het gebied van de geschiedenis van papierknipkunst, was aanwezig voor het doen van taxaties van meegenomen knipwerk. Dat kan ook voor de vereniging interessant zijn: om iets onder ogen te krijgen en te fotograferen voor documentatie in het historisch archief.
De hele dag hing er een prettige sfeer in de kerk. Er werd hard gewerkt (geknipt) en veel informatie en contactgegevens uitgewisseld. Alle workshops en lezingen waren goed bezet. Met dank aan het Knipfestival-organisatiecomité en alle vrijwilligers die allang gepland of last-minute benaderd fantastisch bezig waren.

Helaas deze keer geen video-impressie.